עצומה – קוראים לממשלת ישראל לפעול נגד הסכם ההגירה

עוצרים את הסכם ההגירה

הסכם ההגירה

מדינת ישראל הייתה מעורבת במהלך בינלאומי לגיבוש וקידום הסכם הגירה אשר עשוי להפוך לראשונה בהיסטוריה את הזכות להגירה לחלק מהמשפט הבינלאומי. הודות לקמפיין התקשורתי שלנו שהעלה את הנושא לראש סדר היום הציבורי, ראש הממשלה הודיע שישראל לא תחתום על ההסכם.

אנו קוראים לראש הממשלה ושר החוץ מר בנימין נתניהו, להודיע כי ישראל לא רק תסרב להצטרף להסכם הרדיקלי, אלא גם תפעל, יחד עם שותפות בינלאומיות אחרות המתנגדות להסכם, לגיוס תמיכה במהלך והרחבת מעגל המדינות המתנגדות לו.

"הסכם עולמי להגירה בטוחה, מאורגנת וסדירה" (Global Compact for Safe, Orderly and Regular Migration) מבקש להקנות למהגרים כלכליים זכויות רבות, גם לכאלה שנכנסו או שוהים במדינה באופן בלתי חוקי, ומטשטש כמעט לחלוטין את ההבדל בין מהגרים לפליטים.
אלה הן רק חלק מדרישות ההסכם:

  • יש להעצים את המהגרים על מנת שיהפכו לחברים מלאים בחברה.
  • יש לאפשר כניסת מהגרים ויישוב מחדש על רקע "שינויי אקלים".
  • יש לאפשר למהגרים איחוד משפחות.
  • יש להעניק למהגרים ייצוג משפטי בחינם ללא קשר למעמדם החוקי.
  • יש לבטל ענישה פלילית על הסתננות ולהימנע משימוש במתקני שהייה.
  • יש לעודד השתלבות מלאה של המהגרים בחברה, לקיים פעילויות רב תרבותיות ולפתח מחקר בנוגע לתועלות הקיימות ב"חילוף תרבותי".
  • יש לחנך אנשי תקשורת לשימוש בטרמינולוגיה רגישה ולפעול נגד כלי תקשורת הקוראים לאפליה נגד מהגרים מכל סוג שהוא.
  • יש ללמד את הציבור על תרומתה של הגירה סדירה באמצעות קמפיינים ציבוריים.
  • יש לסייע למהגרים לזכות בגישה לביטוח לאומי.

הסכם ההגירהאף על פי שבאופן רשמי ההסכם מוגדר כ"לא מחייב", ההסכם מנוסח באופן עמום וכולל הצהרות כגון "המדינות מתחייבות". אם מדינות רבות לא יסרבו לחתום עליו ולשתף איתו פעולה, הסכם מסוג זה עלול להפוך לנורמה מחייבת ולמשפט בינלאומי מנהגי.

חשוב להבהיר כי לא מדובר על זכויות של פליטים המוסדרות כבר באמנת האו"ם לפליטים ואף זוכות להתייחסות בהסכם בינלאומי נפרד שמקדמת נציבות האו"ם לפליטים (Global Compact on Refugees), אלא בזכויות המיועדות באופן מפורש למהגרים כלכליים שאינם פליטים.

ארצות הברית, אוסטרליה, אוסטריה והונגריה כבר הודיעו שיסרבו לחתום על ההסכם, וצ'כיה, פולין וקרואטיה הצהירו כי ככל הנראה יסרבו לחתום. בגרמניה וקנדה מתנהלים קמפיינים ציבוריים נגד ההסכם.

אנו קוראים לראש הממשלה לפעול נגד ההסכם שמנוגד לאינטרסים הריבוניים הבסיסיים ביותר של מדינת ישראל ולפעול באופן אקטיבי ליצירת קואליציה בינלאומית רחבה נגדו.

עצומה למניעת ההצטרפות להסכם ההגירה