,

קרבות רחוב בלב תל-אביב בין תומכי ומתנגדי משטר מאריתריאה

כמדי שנה ארגנה שגרירות אריתריאה פסטיבל ברחובות דרום תל-אביב, בהשתתפות מסתננים רבים הנמצאים כאן בישראל. מנגד, מתנגדי משטר רבים יצאו להפגנה נגד קיום הפסטיבל. התנגשות שני הצדדים, האדומים – תומכי המשטר והכחולים – מתנגדי המשטר, הפכה למהומה רבתי, כולל פצועים רבים ועימותים קשים עם כוחות משטרה שניסו לשמור על הסדר.

בעקבות המהומות, צפה מחדש שאלת המסתננים לישראל. במאמר שחיבר מייסד המרכז עו"ד יונתן יעקבוביץ' ל'ישראל היום' כתב בין היתר:

"מול תומכי המשטר מתייצבת בקביעות קבוצה מיליטנטית של מתנגדי משטר, ששמה לעצמה לתקוף את תומכי הממשלה. הפעם האלימות פרצה סביב חגיגות 1 בספטמבר, היום שבו מציינים את תחילתה של מלחמת העצמאות האריתריאית נגד ממשלת אתיופיה, מאבק שפרץ ב־1961 ונמשך 30 שנה. זו ממש לא הפעם הראשונה שפורצת אלימות באירועים כאלו, אך אין ספק שזה האירוע החמור ביותר עד כה. נראה כי הסיבות לכך הן ירידה מסוימת במספר תומכי המשטר בישראל, לאחר שאלפים כבר חזרו ישירות לאריתריאה, יחד עם התחזקות תנועת האופוזיציה, הן בארץ והן בעולם.

נוסף על הצדדים הניצים, קיימת גם קבוצת ה"בלתי מעורבים", וזו כנראה הקבוצה הגדולה ביותר. אלו אינם תומכים בממשלתם אך גם אינם פעילי אופוזיציה ולא נשקפת להם כל סכנה אם יחזרו לארצם. ממשלת אריתריאה נהנית מתופעת ההסתננות של אזרחיה, כיוון שהיא דורשת שישלמו בשגרירות מס של 2% על הכנסתם על מנת להפיק להם דרכון, ויותר משליש מהתל"ג של המדינה מגיע מכספי מסתננים אריתריאים ברחבי העולם. מי שמשלם את המס, גם אם ערק משירות צבאי, יכול לחזור למדינה ללא חשש, ורבים אכן עשו זאת.

אירועי האתמול מוכיחים כי המדיניות הקיימת של ישראל מופרכת וחסרת הצדקה. צריך לבטל את ההגנה הקבוצתית שחלה על מסתננים מאריתריאה. את תומכי המשטר צריך להרחיק בחזרה לארצם בכפייה. נוסף על כך, צריך לייצר תמריצים שיגרמו ל"בלתי מעורבים" לחזור באופן עצמאי, בדגש על חקיקה מחדש של החוק המחייב את המעסיקים להפקיד אחוז משכרם עד שייצאו מישראל.

לבסוף, צריך להבהיר למתנגדי המשטר כי עליהם לכבד את חוקי ישראל ולהעניש בחומרה את מי שבוחרים לנהל מלחמת אזרחים על אדמתה, ולמצוא להם פתרונות במדינות שלישיות בטוחות, או במקרים חריגים בישראל, לאחר בדיקת בקשות המקלט שלהם באופן פרטני".

נציגי המרכז קיימו שורה של ראיונות בנושא בכלי התקשורת השונים: 
0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *